header element_left

הקלטת שיר באולפן מחיר

הקלטת שיר באולפן מחיר

אין ספק שהקלטת מוזיקה חיה עשויה להיות מרגשת במיוחד, ואומנים רבים חיים רק למען הרגעים הללו, בהם הם יכולים להקליט את השירים שכתבו והלחינו בעצמם בצורה מקצועית. עם זאת, מדובר בתענוג לא מאוד זול, אותו לא כל האומנים בתחילת הדרך יכולים להרשות לעצמם בקלות. לצערנו, תחום המוזיקה אינו מתגמל כלכלית, בעיקר לא עבור אומנים שזה עתה החלו את הקריירה שלהם. המאבק הופך קשה אפילו יותר בהתאם לירידה החדה ברכישת המוזיקה שחלה בשנים האחרונות, וזאת בשל שגשוג ההורדות הפיראטיות באינטרנט.

להקליט באולפן או באופן ביתי?

בעקבות הקושי הכלכלי לממן את הקלטות השיר באולפן הקלטה מקצועי, מתפתים אומנים רבים להקלטה ביתית שעשויה להוזיל משמעותית את העלויות. למעשה, כל אומן או להקה יכולים להקליט שירים באמצעים ביתיים, במחסן או בקומת המרתף בבית. העניין הבעייתי בשיטה זו הינו התוצאות. בין אם נרצה זאת ובין אם לאו, הקלטה איכותית דורשת שימוש בציוד הקלטה איכותי מאוד, ולפיכך גם לא זול. עלות הרכישה או ההשכרה של ציוד כזה הינה גבוהה מאוד ולא תמיד משתלמת.

מנגד, פשרה על איכות הציוד משמעה פשרה על איכות השיר המתקבל. במידה והמטרה היא להוציא את השיר כסינגל ובהמשך לשווק אותו במגמה לגרום לאומן או ללהקה להצליח, ציוד חובבני בהכרח אינו מספיק כדי להכינס לשוק.

ייתרון נוסף בהקלטה באולפן כרוך בילווי המקצועי על ידי צוות האולפן. צוות מנוסה של אולפן מקצועי יוכל לתת עצות מועילות במהלך ההקלטה, שיוכלו לגרום לתוצאה להיות מקצועית ואיכותית יותר, ובכך לקדם את הצלחתו של האומן או של הלהקה בעתיד.

מכל האמור לעיל ניתן להבין שהקלטת שיר באולפן הינה, אמנם, יקרה יותר מאשר הקלטה ביתית, אך על פי רוב היא משתלמת יותר בטווח הארוך במידה והמטרה היא להכנס לתוך עולם המוזיקה באופן מקצועי.

טווח מחירים רחב וגמיש

תארו לנגד עיניכם אדם שנכנס לחנות מכוניות ושואל "כמה עולה מכונית?". עונה לו המוכר, "האם אתה מעוניין בסובארו מיד שנייה או בפרארי?". הדבר דומה לאומנים בתחילת דרכם אשר שואלים את עצמם "כמה עולה הקלטת שיר?"- לשאלה זו אין תשובה אמיתית, כיוון שטווח המחירים רחב מאוד והוא משתנה בהתאם לאיכות האולפן ולמוניטין שצבר. יש אולפני הקלטות יקרים במיוחד, אשר בהם הקליטו בעבר מיטב האומנים בישראל. מנגד, ניתן למצוא גם אולפני הקלטות איכותיים פחות, אשר מחירם נמוך יותר בהתאם.

שעת הקלטה בודדת באולפן יכולה לעלות 100 ₪. מנגד, באולפנים יוקרתיים ובעלי מוניטין, שעה אחת יכולה לעלות גם 300 ₪ ואף צפונה מכך- סכומים שעשויים להצטבר והליות לא זניחים כלל, בעיקר עבור אומנים בתחילת הדרך. בנוסף חשוב לציין כי אין חוקים קבועים וברורים גם לגבי הזמן הדרוש להקלטת שיר אחד. הזמן עשוי להשתנות משמעותית על פי השיר עצמו, כמות החזרות שכבר בוצעו עליו לפני ההגעה לאולפן, צורך בשירותים נלווים ועוד. לכן, קשה מאוד להגיע למדד מדויק לגבי עלות ההקלטה של שיר יחיד באולפן מקצועי.

מכל האמור לעיל ניתן להבין כי כאשר משווים בין אולפני ההקלטות השונים הקיימים בשוק, חשוב לקחת בחשבון לא רק את המחיר היבש, אלא גם קריטריונים שונים הקשורים לאיכות האולפן ולאיכות התוצאה שתוכל להתקבל. כדי לבחור את האולפן המשתלם ביותר עבורכם, כדאי לשאול את עצמכם מספר שאלות לגבי הצרכים שלכם מההקלטה, שיוכלו לסייע לכם להבין מהי רמת האולפן הנדרשת עבורכם (ובהתאם, תוכלו להבין גם הקלטת שיר באולפן מחיר).

מה יהיה השימוש של השיר המוקלט?

ככל הנראה, השאלה החשובה ביותר עליה יש לענות כאשר מקליטים שיר היא למה, בדיוק, הוא עומד לשמש. האם מדובר בסינגל בכורה שאמור להוות עבורכם פריצת דרך משמעותית בדרך ליציאה אל השוק? האם השיר מיועד, בעתיד, להשמעה ברדיו מקומי או בתחנת רדיו ארצית? האם מדובר בשיר שאינו מיועד לקהל הרחב, אלא רק לגיוס כספים ראשוני ממשקיעים פוטנציאליים? האם מדובר בשיר דוגמא שנועד לאוזניכם בלבד, על מנת להעריך את הרמה אליה הגעתם?

עליכם להיות ברורים מאוד במענה על שאלות אלה, כיוון שעלות הקלטת שיר דוגמא שמיועד לאוזניכם בלבד שונה משמעותית מהקלטת שיר שאתם מייעדים ליציאה לתחנת רדיו. אין צורך לבזבז כספים מעבר לנדרש, ולכן כדאי להגדיר את הצרכים באופן ברור, בפני עצמכם ובפני אולפן ההקלטות שאתם מעוניינים לעבוד איתו.

קיימים סוגים שונים של אולפנים המשמשים להקלטות באיכויות שונות. כדאי שכל אולפן שתבחרו יעמוד בדרישות סף מסוימות, כמו ציוד איכותי ומקצועי של חברות בעלות שם בתחום המוזיקה- אחרת, יכולתם להקליט בעצמכם בבית, באמצעות ציוד חובבני, ולחסוך את ההוצאה. עם זאת, לא בכל מקרה חובה לבחור את האולפן אשר עושה שימוש בציוד היקר והמקצועי ביותר, ולעיתים ניתן להתפשר על רמת ביניים- בעיקר כאשר לא מדובר בסינגל הפריצה העיקרי שלכם.

עוד פרמטר שכדאי לתת עליו את הדעת הינו צוות האולפן. אומנים, ובעיקר אומנים שזוהי הפעם הראשונה עבורם של הקלטה מקצועית באולפן, יזדקקו, ככל הנראה, ללא מעט עצות מקצועיות אודות אופן ההקלטה הנכון. כדאי להתרשם מהאולפן לפני שמתחילים להקליט ואף לקבוע פגישה עם צוות האולפן, ולא להסתפק ביצירת קשר דרך האינטרנט או בשיחת טלפון גרידא. בכך, ניתן להתרשם באופן אישי מן האווירה השוררת באולפן, ממקצועיות הצוות ומהסבלנות שלו.

מהו התקציב שאתם מוכנים להקדיש לצורך ההקלטה?

מטבע הדברים, למרבית האומנים בתחילת דרכם אין תקציב אין סופי. לכן, עוד שאלה חשובה בדרך לקביעת הקלטת שיר באולפן מחיר הינה מהו התקציב המקסימילי שאתם יכולים ומוכנים להקדיש לעניין. כאשרר חושבים על התקציב, כדאי לקחת בחשבון שמלבד הקלטת השיר עצמה, ייתכן שיהיו גם עלויות נוספותת המעורבות בעניין- למשל, צילום וידאו, עיצוב גרפי, דמי טרחה למפיק, נסיעות, הוצאות שיווק ועוד ועוד.

במידה ואין שום דרך לגייס תקציב ראשוני מספיק לכל הנ"ל, כדאי לבחון האם הקלטת השיר היא בכלל כדאית ותוכל להשתלם בעתיד. אין פירוש הדבר שיש להשקיע מיליוני דולרים בהקלטת כל שיר כפי שעושים האומנים הגדולים ביותר, אך כן יש צורך בכמות מסוימת של כסף על מנת לפרוץ ולצאת אל השוק. הדבר נכון, כמובן, אם אתם מתכוונים להפוך את המוזיקה לקריירה ולהרוויח ממנה כסף. במקרים בהם אין סכום כסף ראשוני, ניתן לנסות לגייס אותו ממשקיעים בתחום.

דרך המלך בין איכות לבין מקצועיות

ממאמר זה ניתן להבין שבחירת אולפן ההקלטות צריכה להיעשות באופן אינדיוידואלי עבור אומן או עבור להקה מסוימים, בהתאם לצרכים ולתקציב הקיים. למעשה, לא ניתן לקבוע בוודאות כמה תעלה הקלטת השיר, אך ניתן לקבוע תקציב מראש ובהתאם לכך להתאים אולפן הקלטות.

עם זאת, כדאי שלא להתפתות להצעות מחיר זולות יתר על המידה, שעלולות להעיד על תוצאה סופית באיכות ירודה. כן, מוזיקה טובה ואיכותית אכן דורשת השקעה מסוימת של כסף, אך אם אכן מדובר במוזיקה טובה שתוקלט ותשווק באופן מקצועי- בהחלט קיים סיכוי להתחיל להרוויח ממנה כסף אשר יחזיר במהירות את ההשקעה הראשונית של הקלטת השיר באולפן הקלטות.